Tilbakemelding etter gjennomført tilsyn

Statsforvalteren hadde den 26-27 mai 2021 system tilsyn ved Linåkertunet med teama ernæring og munnhelse. Statsforvalteren ville på se om kommunen gjennom sin styring sikrer at personer som er underernært, eller i risiko for å bli det, identifiseres, vurderes og får nødvendig oppfølging. Om kommunen gjennom sin styring sikrer at pasienter i sykehjem får forsvarlig oppfølging av sin munnhygiene. Resultatene fra journalgjennomgangen viser at ernæringskartlegging er gjennomført ved innkomst hos alle som har ønsket det. Det er imidlertid lite dokumentert hvordan resultatene av kartleggingen følges opp og vurderes/evalueres i det videre. Det er ikke tilstrekkelig med kun tiltak, det må være tydelig hva som er «normalt» for pasienten. Dokumentasjon er først og fremst viktig for å ivareta pasientsikkerheten gjennom at observasjoner og vurderinger blir nedtegnet slik at annet helsepersonell senere kan følge opp

Det foreligger en samarbeidsrutine mellom tannhelsetjenesten (Lillehammer tannhelse avd. Fåvang) og Linåkertunet. Samarbeidet innebærer bl.a. tilsyn fra tannhelsetjenesten en gang i året samt veiledning og undervisning fra tannhelsetjenesten etter behov. Tannlegetime på Fåvang kan bestilles ved behov. Tannlegen har hatt kurs med de ansatte. Det følger av samarbeidsrutinen at Linåkertunet har ansvaret for å hjelpe beboere som ikke klarer det daglige renhold av tenner og munn selv. De ansatte forteller at de kartlegger om beboerne har egne tenner og om de pusser selv. De har gjerne dialog med de pårørende om dette. Det opplyses at sykehjemslegen sjekker munnhelse ved innkomst. Tannpuss morgen og kveld inngår i det daglige stellet og de daglige vurderingene som gjøres, men dette dokumenteres i liten grad. Det kommer fram i intervjuer at de ansatte prøver å følge med på om det er rødt i munnen eller hvite flekker e.l., men det er ingen prosedyrer på opplæring av personalet eller kompetansekartlegging på området. Det er uklart hvordan beboerne får sin munnhelse vurdert og ivaretatt.

I forkant av tilsynet gjennomførte Linåkertunet en risiko- og sårbarhetsanalyse innen temaene ernæring og tannhelse. Deltakere var tjenesteleder, avdelingsledere, fagansvarlige, fagleder kjøkken, fagkoordinator, helsefagarbeider og systemadministrator for Compilo. Tiltak er i hovedsak rutiner, sjekklister og opplæring

I intervjuer har vi hørt at avdelingene har et godt samarbeid med kjøkkenet for å få tilpasset kost/ernæring til beboerne. Både avdelingsledelsen og ansatte har faste møter med kjøkkene

Ringebu kommune har startet forbedringsarbeidet og er i gang med intern undervisning i dokumentasjon, munn og tannhelse og vil ha fokus på oppfølging av ernæringskartleggingen som blir rutinemessig utført. Rutiner og prosedyrer vil bli gjennomgått med ansatte samt avvikshåndtering. Vi er glade for at korona og vaksinering gjør at vi kan ha fokus på forbedringsarbeid og kan ha ordinær undervisning som vi ikke har kunne hatt på en lang stund. Statsforvalteren påpekte at vi har et godt kjøkken og at samarbeidet mellom avdelingene og kjøkkenet er bra, men vi må bli bedre på å dokumentere det vi gjør opp i mot den enkelte pasient. Vi kommer til å få lukket dette tilsynet innen  desember 2021.