Enkelte sider på hjemmesiden vår fungerer ikke, vi jobber med å løse problemet.

Vaksine forkjølelse 2022

Nå vil lederne bane veg for andre: - Et lite stikk beskytter langt flere enn bare seg selv

Overordna ledelse innen helse og omsorg i Nord-Fron, Sør-Fron og Ringebu kommuner har i dag fått influensavaksine.

Det er legekontoret i Sør-Fron kommune som satte vaksinen.

Den samle midtdalsledelsen anbefaler på det sterkeste risikogrupper, helsepersonell og pårørende til eldre og syke om å vaksinere seg. Dette skriver Ringebu, Sør-Fron og Nord-Fron kommune i en felles pressemelding.

Helsepersonell har et særlig ansvar for å sørge for at de ikke påfører pasienter smitte og alvorlig sykdom, og skal ha gode og svært vektige grunner for ikke å vaksinere seg. Det samme gjelder husstandsmedlemmer til personer med nedsatt immunforsvar og pårørende som jevnlig besøker sine eldre i omsorgsbolig på sykehjem. Barn fra 2-17 år kan få vaksinen som nesespray hvis man er redd for å bli stukket.

De tre lederne Bente Joten skog (Nord-Fron), Christine Larsdotter Vaagen (Sør-Fron) og Britt Åse Høyesveen (Ringebu) påpeker at et lite stikk beskytter langt flere enn bare en selv.

• En uskyldig influensa for en person kan være alvorlig og katastrofal for en annen sier de.

Kan være dødelig

Sesonginfluensa er i all hovedsak ufarlig for friske personer, men kan være alvorlig og i verste fall dødelig for de mer sårbare.

På bakgrunn av dette har Folkehelseinstituttet definert målgrupper med økt risiko for alvorlig sykdom og død ved influensasykdom, såkalte risikogrupper, slik som eldre, beboere i omsorgsbolig og sykehjem, gravide og kronisk syke. I tillegg til disse anbefales også influensavaksine til helsepersonell som har pasientkontakt og husstandskontakter til personer med nedsatt immunforsvar.

Vil bane veg

Om lag 1,5 millioner mennesker i Norge, omtrent 30 prosent av befolkninga, tilhører grupper med økt risiko for komplikasjoner av influensa. I gjennomsnitt dør 900 personer årlig i Norge som en følge av sykdommen og influensa forårsaker rundt 6000 sykehusinnleggelser hver eneste vinter.

En større vaksinasjonsgrad kunne reddet mange av disse og gitt bedre kapasitet på sykehusene og intensivavdelingene våre. I tillegg til vaksiner, har den pågående pandemien vist hvor effektive generelle smitteverntiltak er, og antallet infeksjoner og bruken av antibiotika gikk ned med henholdsvis 70% og 30% med en gang vi begynte å vaske hender regelmessig og holde god avstand.

Vi ønsker å bane veg for andre som kanskje har vært i tvil om å la seg vaksinere, sier de tre kommunalsjefene i Midtdalen.

Influensasesongen er varsla å være rett rundt hjørnet, og kan bli en hard variant dette året hvor smittevern har stått i fokus.