Viktig melding

Tjenestebeskrivelse for fagområdet vann og avløp

VANNFORSYNING OG AVLØPSTJENESTEN:

TJENESTEBESKRIVELSE FOR FAGOMRÅDET VANN OG AVLØP

1. INNLEDNING

Tjenestebeskrivelsen er en konkret, kortfattet og forståelig informasjon til våre brukere.

Hensikten er å fortelle våre brukere hva de kan forvente av oss og samtidig avklare våre forventninger til brukerne.

2. HVILKET OMRÅDE GJELDER TJENESTEN FOR

  • Levering av drikkevann og mottak av avløpsvann (kloakk).
  • Tømming og innkjøring av septik fra separate avløpsanlegg.
  • Søknader om tilknytning til kommunal vannforsyning og avløp (kloakk).
  • Private vann- og avløpsplaner
  • Søknad om utslippstillatelse for separate avløpsanlegg
  • Henvendelser og klager vedr. vann- og avløpsgebyrer

3. MÅL MED TJENESTEN

  • Best mulig tjeneste til lavest mulig pris.
  • Bygge, drifte, renovere og vedlikeholde kommunalt ledningsnett, vannforsynings- og avløpsanlegg.
  • Sørge for at abonnentene har tilstrekkelig vann av hygienisk og bruksmessig betryggende kvalitet og med høy leveringssikkerhet.
  • Sørge for at avløpsvann fra abonnentene ledes bort og renses kontinuerlig gjennom døgnet.

4. HVEM TJENESTEN OMFATTER:

  • Alle personer/eiendommer som er eller ønsker tilknytning til kommunalt vann- eller avløpsnett direkte, eller via privat ledningsnett.
  • Alle personer/eiendommer som har separate avløpsanlegg, eller søker om utslipp til eget avløpsanlegg.

5. HVA DU KAN FORVENTE AV OSS

Generelt:

  • At vi når du kontakter oss, gir deg god og ryddig informasjon.
  • Behandler alle skriftlige henvendelser, søknader og klager uten unødvendige forsinkelser.
  • At vi prioriterer alle som innretter seg etter gjeldende regelverk.
  • Nye abonnenter får tilsendt kommunens forskrift for vann- og avløpsgebyrer, samt gjeldende gebyrsatser.

Vedr. vannforsyning:

  • At drikkevannet ved uttak fra kommunal ledning skal oppfylle kvalitetskravene stilt i Drikkevannsforskrifte.
  • At statisk vanntrykk ved tilknytningspunktet til kommunal vannledning skal ligge mellom 2 og 8 bar.
  • At tiltak iverksettes snarest mulig dersom vannkvalitet og trykk ikke er innenfor kravene
  • At planlagte avbrudd i vannforsyningen skal varsles dagen før, og at avbruddet ikke skal overstige 8 timer.
  • At utbedringstiltak ved uforutsette avbrudd i vannforsyningen skal igangsettes snarest mulig og senest etter 3 timer.
  • At når vannforsyningen uteblir i mer enn 18 timer skal du på forespørsel få vann tilkjørt til husholdningsbruk, eller kommunen på nærmere anvist sted stiller drikkevann til disposisjon.

 

Vedr. avløp:

  • At ditt avløpsvann ledes bort og renses kontinuerlig 24 timer i døgnet
  • At bortledning som nevnt ikke skal føre til overløpsutslipp i lokale vassdrag ved normal driftssituasjon.
  • At når det oppstår et driftsproblem på det kommunale avløpsnettet, slik som tilstopping eller driftsstopp på en pumpestasjon, har vi et beredskapssystem for å kunne handle raskt for å fjerne årsaken til problemet.
  • At du blir varslet raskest mulig dersom et akutt utslipp til vann eller vassdrag kan ha betydning for deg.
  • At du som har privat, separat avløpsanlegg får tømt slammavskilleren annenhvert år, samt varsles om feil og mangler som oppdages ved tømming.

 

6. HVA VI FORVENTER AV DEG

Generelt:

  • At du betaler vann- og avløpsgebyrer i henhold til mottatt faktura.
  • At du som har vannmåler leser av denne og returnerer avlesningskortet innen angitt tidsfrist.
  • At du vedlikeholder dine private og felles eide ledninger til og med avgrening/anboring på kommunens ledning.
  • At du snarest mulig varsler kommunen om driftsforstyrrelser. feil eller uregelmessigheter på ditt private vann- og avløpsanlegg.
  • At du vet hvor du har utvendig stoppekran for vann og stake/spylepunkt for avløpet.
  • At du tilrettelegger for at kommunens vann- og avløpspersonell kan foreta inspeksjoner av dine installasjoner ved behov.
  • At du innretter deg etter anvisning og informasjon som blir gitt av kommunens vann- og avløpspersonell.

 

Vedr. vannforsyning:

  • At innvendige installasjoner (husapparater og sanitæranlegg) blir dimensjonert og valgt, basert på vannkvalitet, trykk og trykkvariasjoner som er på kommunens vannledning.
  • At du som driver virksomhet som stiller spesielle krav til leveranse av drikkevann,

            selv er ansvarlig for å skaffe deg informasjon om vannets kvalitet, driftssikkerhet, m.m. og eventuelt tegne nødvendige forsikringer.

  • At du snarest mulig utbedrer lekkasje på din private ledning eller sanitærinstallasjon.
  • At du årlig kontrollerer reduksjonsventil, sikkerhetsventil, vannmåler og utvendig stoppekran.

 

Vedr. avløp:

  • At du som har septiktank legger forholdene til rette slik at tømming kan skje uten problemer eller hindring for septikrenovatøren.
  • At feil og mangler som blir påvist ved septiktømming rettes snarest mulig.
  • At du aldri tømmer  rester av kjemikalier, medisiner, olje, løsemidler, m.m. eller  gjenstander som bleier, hår, Q-tips, sanitærbind og lignende i toalettet
  • At du ikke monterer kjøkkenavfallskvern.

 

7. FORHOLD SOM GJØR AT FORVENTNINGER IKKE KAN INNFRIS

  • Sesongforhold og kapasitet:

Vi er få personer til å ta unna alle typer saker som hører inn under avdelingens ansvarsområde, og er slik sett sårbare i forhold til sykdom, sesongsvingninger etc.

  • Manglende dokumentasjon:

At dokumentasjonen som overleveres er mangelfull. (Noen ganger kan det være greit å sjekke en ekstra gang, eller skaffe seg støtte fra andre, om en er i tvil.)

 PRAKTISKE OPPLYSNINGER

For å få avklart dine rettigheter vedrørende klage og erstatning kan du kontakte kommunen direkte, eventuelt ditt forsikringsselskap eller det lokale Forbrukerkontor.